انواع کیسه های دسته دار پلیمری : در نگاهی کلی می توان فیلم های پلیمری را به دو گروه عمده تقسیم نمود . گروه اول شامل فیلم های پلیمری فاقد دستگیره و گروه دوم شامل فیلم های دستگیره دار می شود که هرکدام از این دو گروه نیز به لحاظ طرح،رنگ ، سایز ، مدل ، کیفیت ، ضخامت ، شفافیت و … دارای انواع مختلف و تنوع زیاد می باشند .

کیسه فریزر ، زیپ کیپ ، سلفون ، گونی ، استرج ، نایلون های حباب دار ، نایلون های عریض و نایلون های زباله در زمره دسته دوم قرار می گیرند.( البته جدیدا نایلون های زباله دسته دار یا بند دار نیز وارد بازار گردیده اند اما بدلیل قیمت بالای آنها به نسبت کیسه زباله های معمولی استقبال کمی از این دسته نایلون ها صورت گرفته است).

کیسه هایی که در گروه فاقد دستگیره قرار می گیرند بیشتر برای بسته بندی و نگهداری و کمتر برای حمل و جابجایی اشیا و کالاها استفاده می شوند و بسته به نوع کالا کاربردهای مختلف و مخصوص به خود را دارند. البته در خصوص نایلون های عریض قابل ذکر است که این نوع نایلون ها بیشتر کاربرد پوشش دهی داشته اما در بسته بندی محصولات نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

اما در خصوص دسته دوم یعنی گروه کیسه های دارای دستگیره قابل ذکر است که , عرفا به این کیسه ها، “کیسه دسته دار” می گویند . که در این یادداشت به این گروه خواهیم پرداخت .

از یک زاویه گروه کیسه های دسته دار فروشگاهی نیز به دو زیرگروه تقسیم می شوند : دسته اول شامل کیسه های دسته دار تزیینی – کادویی و تبلیغاتی می باشد و دسته دوم نیز نایلون های معمولی هستند که صرفا جهت جابجایی و حمل محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و فاقد جنبه تزئینی و تبلیغاتی می باشند. کاربرد هر دو دسته بیشتر در حوزه فروشگاهی بوده و بیشترین مشتری این کیسه ها نیزاصناف فروشگاهی می باشند . این نوع کیسه ها غالبا از طریق فروشگاههای مختلف بطور غیر مستقیم وارد منازل می شوند، اگرچه بسیاری از افراد نیز جهت مصرف خانگی خود، خریدار مستقیم این کیسه ها می باشند .

در خصوص کیسه های دسته دار تزیینی – کادویی قابل ذکر است که این نوع کیسه های پلیمری نیز دارای انواع مختلفی از قبیل نایلونی ،نایلکسی و بدون بافت ( Non woven) می باشند. کیسه های بدون بافت اگرچه فاقد تار و پود می باشند اما در عرف به کیسه های پارچه ای شهرت دارند. این نوع کیسه های بدون بافت نسبت به نایلون ها و نایلکس ها سهم کمتری از بازار را تصاحب نموده اند

انواع کیسه های دسته دار پلیمری
انواع کیسه های دسته دار پلیمری

.

بیشترین سهم از بازار کیسه های تزئینی – کادویی و تبلیغاتی مربوط به زیر گروه کیسه های طرح دار نایلونی می باشد. این نوع نایلون ها به دسته آویز یا دسته موزی نیز شهرت دارند. اغلب این کیسه ها دارای بک گراندی شیری رنگ هستند که توسط دستگاه‌های چاپ ، تصاویری جذاب یا متونی مرتبط با صنف مربوطه در پشت و رو یا یک طرف آن درج می شود.
طرح های متنوع و متعدد این نوع نایلون ها نیز یا اختصاصی هستند و یا عمومی.

نایلون های چاپدار اختصاصی در مواردی کاربرد پیدا می کنند که فروشگاه‌های مختلف یک متن یا تصویر خاص که شامل نام و آدرس فروشگاه نیز می باشد را سفارش داده و تولید کنندگان این محصول را اختصاصا برای همان فروشگاه تولید می نمایند. با توجه به اینکه نام فروشگاه، آدرس، تلفن و سایر راههای ارتباطی بر روی نایلون های چاپدار اختصاصی چاپ می شود لذا باید گفت که این نایلون ها علاوه بر بسته بندی و حمل اشیا جنبه تبلیغاتی برای آن کسب و کار نیز دارند.

قابل ذکر است که طرح دار های اختصاصی در مقایسه با طرح دارهای عمومی از قیمتی بالاتر برخوردار می باشند(البته با فرض کیفیتی یکسان). همچنین در زمان سفارش الزاما می بایست وزن سفارش از حداقل میزانی که تولید کننده اعلام نموده کمتر نباشد . مثلا ممکن است تولید کننده برای تولید چاپدار اختصاصی، سفارش کمتر از 100 کیلو را نپذیرد.
ضمنا آماده سازی، تولید و چاپ محصولات اختصاصی از تاریخ سفارش تا تاریخ تحویل غالبا حدود یک ماه به طول می انجامد.

سه عامل فوق یعنی قیمت بالا، الزام به رعایت حداقل سفارش و مدت زمان نسبتا طولانی مورد نیاز جهت تولید تا تحویل از جمله عواملی است که باعث می شود مشتریان جهت حل مشکل خود از نایلون های طرح دار عمومی استفاده کنند. مشتریان می‌توانند این نوع نایلون های عمومی را از مغازه های صنف نایلون و نایلکس خریداری نمایند و نیازی نیست که به تولید کننده مراجعه کنند.

افراد می‌توانند با مراجعه به مغازه های مخصوص، نایلون های خود را در اوزان کم یا حتی به تعداد بسیار پایین نیز خریداری نمایند. فروشگاه‌های تخصصی فروش محصولات نایلونی دارای تنوعی قابل قبول از لحاظ طرح، سایز و سایر فاکتورها می باشند که همین عامل انتخاب محصول مناسب را برای مشتریان راحت تر می نماید. ضمنا افراد می‌توانند محصول مورد نیاز خود را در همان لحظه و بدون نیاز به انتظاری طولانی، دریافت نمایند.

با توجه به کاربرد و مصرف فراوان نایلون های طرحدار عمومی  ارائه توضیحاتی در این خصوص ضروری بنظر می رسد. احتمال می دانید که این نوع نایلون ها  در سایزهای متعدد و متنوع و با طرح های گوناگون و ضخامت های مختلف توسط تولید کنندگان فیلمهای پلیمری عرضه میگردد . بنابراین خوب است که  قبل از خرید اطلاعاتی کلی در زمینه داشته باشید .

طرح های چاپ شده بر روی این نوع کیسه های دسته دار پلیمری  برای مصرف  اصناف گوناگون فروشگاهی و خانگی  طراحی و چاپ می شوند . در میان طرح های موجود در بازار پس از طرح های عمومی ، طرح های  مرتبط با پوشاک اعم از پوشاک ورزشی ، کودکان ، زنانه ، مردانه و … . بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند . همچنین طرح های آرایشی و بهداشتی نیز از تنوع زیادی برخوردار هستد. محصولات دیجیتال از قبیل موبایل ، قطعات کامپیوتری و … نیز دارای طرح های اختصاصی خود هستند همچنین کیف ، کفش و چرم نیز طرح های مخصوص به خود را دارند . اکثر طرح های چاپ شده بر روی این نوع کیسه ها جنبه عمومی داشته و برای کاربردهای مختلف و گوناگون قابلیت استفاده را دارد. بسیاری از تولیدکنندگان به مناسبت ها یا فصول مختلف اقدام به عرضه محصولاتی با طرح های مرتبط می نمایند. به عنوان مثال با تغییر فصول یا فرار رسیدن عید نوروز  یا بازگشایی مدارس ، طرح های خاص ویژه این مناسبت ها نیز وارد بازار می گردند.

نایلون های طرحدار فروشگاهی از لحاظ سایز نیز دارای تنوع و تعدد می باشند . در عرف تولیدکنندگان  و بازاریان  ، واحد محاسبه سایز بندی این محصولات  سانتیمتر می باشد . عرض نایلون در ابتدا (چپ) و ارتفاع آن در انتها (راست) ذکر می شود . مثلا اگر نایلونی دارای عرض 55 ساانتیمتر بوده  و ارتفاع آن نیز 65 سانتیمتر  باشد  آنرا بصورت اختصاری 47*37  می گویند . می توان به لحاظ سایز بندی این کیسه ها  را به چهار بخش تقسیم نمود . خیلی کوچک ، کوچک ، متوسط و بزرگ تقسیم نمود.

طبق تقسیم بندی ذکر شده  میتوان  سایز 23*16 را  در دسته خیلی کوچک قرار داد که برای اقلام ریز  کاربرد دارد . سایزهای 32*22 – 35*25- 37*27   را می توان  جزو گروه نایلون های کوچک محسوب نمود.  سایزهای 40*30 – 45*35 – 32*32- 40*40 در دسته سایزهای متوسط قرار می گیرند . همچنین سایزهای 50*40-55*45-60*50 در زمره سایزهای بزرگ محسوب می شوند.   البته سایزهای بزرگتر نیز در بازار موجود می باشند که برای اشیا حجیم استفاده میگردند.قابل ذکر است که این سایزها جنبه انحصاری نداشته و سایزهای دیگری نیز ممکن است در بازار موجود باشند ما اکثریت نایلونهای طرحدار موجود در بازار  ذیل این دسته ها و سایزهای ذکر شده قرار می گیرند.

انواع کیسه های دسته دار پلیمری

این نوع تقسیم بندی (خیلی کوچک ، کوچک ، متوسط  و بزرگ ) برای انواع کیسه ها از قبیل نایلکس های شیری ،  نایلکس های شفاف و سایر نایلون ها نیز  استفاده می شود.  در هنگام خرید ضروری است که در کنار کیفیت  به سایز نایلون توجه شود اگر  سایزی که سفارش می دهید بزرگ تر از سایز مورد نیاز شما باشد اولا باعث هدر رفت پول شما می شود  زیرا قیمت گذاری نایلون ها بر اساس وزن می باشد و هرچه سایز بزرگتر باشد تعداد نایلون کمتری  به دست خریدار میرسد ثانیا  اگر سایز کیسه بزرگتر از استاندارد باشد جذابیت بسته بندی نیز  کاهش می یابد . چنانچه نایلون خریداری شده  کوچک تر از حد معمول باشد باز هم پول خود را دور ریخته اید زیرا عملا هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت و مجبورید مجددا اقدام به خرید کیسه بزرگتر نمایید. البته در صورتی که  خرید خود را از بهان پلاست انجام داده باشید در این خصوص جای نگرانی نیست زیرا چنانچه سایز نایلون شما با محصولاتتان مطابقت نداشته باشد می توانید نسبت به برگشت کیسه و تعویض آن اقدام نمایید.

فاکتوری دیگر که در زمان خرید می بایست مورد توجه قرار گیرد ضخامت کیسه پلیمری مورد نظر می باشد . نایلون های طرح دار عمومی در ضخامت های مختلف از حدودا 10 میکرون الی حدودا  100 میکرون تولید می شوند . هرچه ضخامت بیشتر می شود  جذابیت و زیبایی بیشتری به  نایلون می دهد . اما از سویی دیگر با افزایش ضخامت نایلون ، تعداد آن در یک کیلو کاهش می یابد.

یکی دیگر از ویژگی های  کیسه های پلاستیکی طرح دار عمومی تنوع در نوع دستگیره آن ها می باشد که با توجه به سلیقه مشتریان و نوع کاربرد دست مشتریان برای انتخاب باز خواهد بود می توانید در این یادداشت توضیحاتی در خصوص انواع دسته های نایلونی را ببینید .

نایلون طرح دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه