انواع نایلون های زباله

انواع نایلون های زباله : امروزه نایلون زباله به عنوان یکی از محصولات پلیمری موجود در جوامع به وسیله ای غیر قابل جایگزین بدل گشته و به عنوان یکی از محصولات پرفروش پلاستیکی و نایلونی در قفسه سوپر مارکت ها ، پلاسکوها و عمده فروشی ها عرض اندام می کند.
استقبال از این کالای ضروری از یک سو و تنوع سلایق افراد از سویی دیگر موجب گردیده که نایلون های زباله به لحاظ جنس ، رنگ ، سایز ، بسته بندی و نوع دستگیره از تنوع بالایی در بازار برخوردار باشند.

رنگ های متعارف کیسه های زباله

غالب پلاستیک های موجود در بازار دارای رنگ مشکی تیره می باشند . از آنجایی که عموم مردم تمایل ندارند زباله های داخل پلاستیک قابل رویت باشند از کیسه های مشکی تیره استفاده می کنند . اما برخی از رنگهای دیگر نیز در بازار یافت می شوند که هرکدام کاربرد ویژه و خاص خود را دارند. نایلون های زباله زرد به “زرد بیمارستانی” شهرت داشته و توسط تیم های تدارکات در مراکز درمانی از قبیل بیمارستانها ، درمانگاهها و … استفاده می گردند. کیسه زباله های سبز برای زباله های خشک و قابل بازیافت توسط شرکت هایی که در زمینه جمع آوری زباله های قابل بازیافت فعالیت دارند مورد استفاده قرار می گیرند. البته در خصوص رنگ بندی ها صرفا به رویه غالب اشاره نمودیم و باید توجه نمود که در بسیاری از موارد از رنگ بندی های دیگری غیر از موارد بالا استفاده می شود.

سایز بندی پلاستیک های زباله

بسیاری از تولیدکنندگان بر مبنای تقاضای مشتریان سایزهای مورد نیاز آنان را تولید می نمایند اما پرمصرف ترین سایزها شامل 70*55 – 90*70- 120*90 – 140*120 می شوند . سایز 140*120 مخصوص سطل های بزرگ صنعتی می باشد . قابل ذکر است که این سایزها غالبا مخصوص کیسه های فلت می باشند . در دسته محصولات رولی سایزهای دیگری نیز تعریف شده اند که چند سانتیمتر کوچکتر یا بزرگتر از سایزهای فوق می باشند. مثلا سایز 80*65 – 75*55 – 50*45 –

انواع بسته بندی و شکل ظاهری نایلون های زباله

در گذشته کیسه های زباله صرفا بصورت فلت تولید می شدند و بصورت کیلویی بفروش می رسیدند . پس از مدتی همان نایلون ها بصورت بسته بندی های ده عددی، بیست عددی، نیم کیلویی و یک کیلویی به فروش می رسیدند . اما امروزه نایلون های رولی نیز در انواع رنگ ، طرح ، سایز و ضخامت مختلف در بسته بندی های جذاب و رنگارنگ و مشتری پسند به فروش می رسند.
بسیاری از تولیدکنندگان پلاستیک زباله نیز جهت حمل آسان و رضایت مشتریان خاص خود کیسه زباله ها را بصورت بند دار تولید می نمایند . که البته این محصول بدلیل قیمت بالای آن دارای مشتریان محدود و خاص خود می باشد.
همچنین با توجه به اینکه زباله های موجود در کیسه ها ممکن است بوی نامطبوعی تولید نمایند جهت کاهش این بوی ناخوشایند برخی از تولیدکنندگان در خط تولید خود افزودنی خوشبوکننده را نیز به مواد اولیه نایلون اضافه میکنند که این امر باعث می شود نایلون ها پس از باز شدن دارای بویی خوب با رایحه های مختلف باشند. البته غالبا از اسانس وانیل و لیمو در خط تولید نایلون زباله استفاده می شود.

انواع نایلون های زباله
نایلون های زیست تخریب پذیر

صرف نظر از تنوعی که به لحاظ فاکتورهای فوق در بازار کیسه های زباله بوجود آمده یک عامل دیگر نیز موجب ورود محولات جدید در این زمینه شده است . طی سالیان اخیر با توجه به دغدغه های زیست محیطی ، برخی از تولیدکنندگان نایلون های زباله محصولات خود را با فرمول زیست تخریب پذیر تولید می نمایند . بافت این نوع کیسه های تولیدی پس از مدتی که در محیط زیست و در معرض گرما و نور قرار می گیرند تخریب شده و مجددا وارد چرخه طبیعت میگردد. میزان مدت برگشت و تجزیه این محصول بسته به فرمول تولید و استاندارد تعریف شده در کشورها متفاوت می باشد . در بسیاری از کشورها تولید کنندگان صرفا مجوز تولید نایلون های زباله زیست تخریب پذیر را داشته و به هیچ وجه اجازه تولید و توزیع نایلون های معمولی را ندارند. البته هر کشوری در این خصوص در استانداردهای ویژه خود پیروی می کند .به عنوان مثال در کشورهای عمان و امارات در حال حاضر این الزام قانونی برای تولیدکنندگان و وارد کنندگان در نظر گرفته شده است.

تولید نایلون زباله با مواد اولیه بازیافتی

بر خلاف سایر محصولات نایلونی که در خط تولید آنان الزاما می بایست از مواد اولیه نو و بهداشتی استفاده شود در تولید بسیاری از مدل های کیسه زباله مواد اولیه بازیافتی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در تولید کیسه زباله نیازی به رعایت الزام های بهداشتی مانند سایر محصولات بهداشتی پلاستیکی نمی باشد. نایلون های تولیدشده از مواد بازیافتی به لحاظ کیفیت پایین تر و از نظر قیمت ارزان تر از کیسه های مواد نو می باشند . باید توجه و دقت نمود که بخشی از این کیسه های پلاستیکی بازیافتی دارای کیفیت بسیار پایین بوده و دارای بویی نامطبوع می باشند.

انواع نایلون های زباله

مواد اولیه نایلونی یا نایلکسی ؟

در تولید کیسه ای زباله هم از گریدهای نایلکسی استفاده میگردد و هم از گریدهای نایلونی . گریدهای نایلکسی ماهیتا خشک بوده ودارای کشش کمتری نسبت به مواد نایلونی می باشند . محصولات نایلونی از ماهیتی نرم تر برخودار بوده و دارای کشش بیشتری می باشد .
با توجه به اینکه برخی اوقات وزن زباله های داخل کیسه ها زیاد می باشد بهتر است از کیسه های نایلونی که مقاومت و کشش بیشتری دارند استفاده شود اما باید این نکته را در نظر داشت که قیمت کیسه های نایلونی از محصولات نایلکسی بیشتر می باشد لذا این فاکتور قیمتی حق انتخاب را از مشتریانی که به دنبال صرفه جویی مالی می باشند می گیرد.

مجموعه تولیدی و پخش بهان پلاست آماده ارائه انواع کیسه های زباله منطبق با سلیقه و تقاضای مشتریان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه