نایلون های طرح دار چگونه تولید می شوند؟  اگر شما در دسته افرادی هستید که  کنجکاو و علاقمندید در خصوص نحوه تولید نایلون های طرح دار فروشگاهی بیشتر بدانید بهتر است این  یادداشت را از دست ندهید. تیم بهان پلاست  طی این یادداشت در بهان پلاست مقدمات و مراحل  مختلف تولید این  محصول را مرحله به مرحله  برای شما توضیح می دهد.

اگرچه در مراحلی پروسه تولید نایلون های طرح دار با سایر  محصولات نایلونی مانند نایلون زباله ، نایلکس های دسته دار ، سفره ، سلفون و … اختلاف دارد اما در بسیاری از موارد مانند نوع مواد اولیه و افزدونی ها ، نوع دستگاههای تولید ، نوع برخی از دستگاههای دوخت و برش و  نحوه بسته بندی اشتراکاتی با پروسه تولید سایر نایلون ها دارد.

نایلون های طرح دار چگونه تولید می شوند؟
نایلون های طرح دار چگونه تولید می شوند؟

برای تولید نایلون ( که به آن فیلم پلی اتیلن هم می گویند) به عوامل و مقدمات متعددی نیاز است که میتوان آنها را به شرح ذیل دسته بندی نمود:

1-خط تولید و ماشین آلات مربوطه از قبیل :

الف- دستگاه کندر: جهت پیش گرم  نمودن مواد اولیه در مواردی که پیشگرم کردن آنها ضروری می باشد

ب- دستگاه تولید نایلون : جهت تولید فیلم های نایلونی و فیلم های  نایلکسی  نیاز به دستگاههای مخصوص این امر می باشد که  البته دستگاههای تولید نایلون و نایلکس اختلافاتی بویژه در زمینه سیلند ماردون  باهم دارند  .

ج-دستگاه جرقه گیر : در مسیر دستگاه تولید قرار می گیرد . وجود دستگاه جرقه گیر باعث می شود که  چاپ و طراحی بر روی نایلون ها کیفیت بهتر و دوام بیشتری داشته باشد.  وجود این دستگاه  در مرحله تولید برای چاپ نایلون های طرح دار و چاپدار ضرورت دارد.

د-  دستگاه  برش ، دوخت و پانچ : پس از مرحله تولید می بایست با توجه به نوع نایلون ،کاربرد آن و  نوع دستگاه  عملیات دوخت و  برش بر روی آن انجام شود  و پس از آن جای دستگیره های نایلون ها پانچ یا سوراخ گردد .

دارای انواع مدل ها و قیمت های مختلف می باشند.

ه: دستگاه باسکول کوچک جهت وزن نمودن نایلون های تولیدی

ی: دستگاه دوخت سردوز جهت دوخت گونی های بسته بندی نایلون

2–  وجود نیروی خبره  و مجرب :

اگرچه  در نگاه اول ممکن است تولید نایلون کاری ساده و آسان به نظر برسد اما در واقع چنین نیست . هیج تولیدکننده ای نمی تواند بدون نیروی صاحب رزومه  و صاحب تجربه به فعالیت خود ادامه دهد . حتما در ابتدای کار وجود نیرویی که با تولید نایلون بویژه نایلون طرح دار و نایلون دسته دار اشنایی کامل داشته باشد واجب عینی است. تولید کنندگان زیادی بدلیل بی توجهی به این موضوع مهم و اساسی ناچار به تعطیلی کسب و کار خود شده اند.

 

3- مواد اولیه و افزودنی های مربوطه:

پس از استقرار دستگاههای مورد نیاز می بایست توسط تکنیسین ماهر ، کارآزموده  و صاحب تجربه نسبت به راه اندازی دستگاهها و استارت تولید اقدام  می شود. برای تولید نایلون طرح دار ، نایلون دسته دار ، نایلکس ، کیسه زباله و … به مواد اولیه پلیمری نیاز می باشد . مواد اولیه توسط پتروشیمی ها یا توسط کارگاههای بازیافت تولید می شوند. با توجه به نایلون مد نظر و کیفیت آن مواد اولیه و افزودنی های آنها نیز متفاوت  می باشند . در زمینه مواد اولیه گریدهای مختلفی مانند پلی اتیلن سبک ، پلی اتیلن سنگین ، پلی اتیلن سبک خطی وجود دارند .

همچنین افزودنی ها نیز بسیار متنوع می باشند مانند مستربج رنگ دهنده ، رطوبت گیر، شفاف کننده ، لیزکننده ، خوشبو کننده ، پر کننده ، زیست تخریب پذیر و… با گریدهای مختلف و کیفیت های متفاوت در بازار وجود دارند. که نحوه استفاده از هرکدام از اینها نه تنها به نوع نایلون بستگی دارد بلکه نیازمند دانش و تجربه در این خصوص می باشد. همین بخش فرمولاسیون مهم ترین قسمت تولید محصولات نایلونی ازقبیل کیسه های دسته دار و نایلون های طرح دار  و وجه تمایز تولیدکنندگان  می باشد . گاهی عدم اطلاع تولیدکنندگان از فرمولاسیون مناسب باعث ورود خسارت فراوان به خودشان و گاهی به مصرف کننده می شود.  کیفیت نایلون و قیمت تمام شده آن صرف نظر از سایر عوامل به  نوع مواد اولیه و افزودنی ها نحوه ترکیب آنها بستگی دارد.

نوع فرمولاسیون بر روی قیمت نهایی نایلون اثر مستقیم دارد . در نتیجه بر میزان و کمیت فروش نایلون توسط تولید کننده و خرید نایلون توسط خریداران نیز اثر گذار خواهد بود.

4- مکان مناسب :

نباید این موضوع مهم را از قلم بیندازیم که هر سالن و هر سوله ای نمی تواند جهت استقرار خط تولید نایلون و تولید نایلکس مناسب باشد . برخی از خطوط تولید نایلون به سوله با ارتفاع 6 الی 7 متر نیاز دارند. بنابراین قبل از اقدام به تولید و خرید دستگاه باید مقدمات اینچنینی فراهم باشد.

 

یا مکن با پیل بانان دوستی                            یا بنا کن خانه ای در خورد پیل

 

چنانچه در مبحث قبل اشاره شد از عوامل اصلی در تولید نایلون و نایلکس اعم از نایلون طرح دار، نایلکس ، دسته رکابی، دسته موزی ، دسته تقویت ، نایلون زباله ، سفره ، نوار خطر و … استقرار خط تولید و دستگاههای دوخت و برش و چاپ مناسب و متناسب می باشد .

انتخاب نوع دستگاه تاثیری مستقیم و بسیار زیاد در روند آینده کسب و کارهای نوپا خواهد داشت . در این مسیر هیچ خطا ، اشتباه و ریسکی پذیرفته نیست . لذا می بایست حتما و حتما قبل از اقدام به خرید ، نسبت به مشاوره از افراد صاحب تجربه و آگاه در این زمینه بهره برد. افراد زیادی در این مسیر با عنوان مشاور و مطلع اقدام به ارائه مشاوره می نمایند این در حالی است که یا دارای اطلاعاتی ناقص هستند و یا اینکه از صداقت مورد نیاز برخوردار نیستند. لذا اولین اقدام ، اخذ مشاوره از افراد آگاه و صادق می باشد.

قابل ذکر است که در زمان خرید دستگاهها ابتدا می بایست هدف خود را از تولید انتخاب نموده و بدانید که قصد تولید نایلون را دارید و یا نایلکس؟ سفره ، نایلون زباله ، کیسه فریزر یا نوار خطر ؟ اگر قصد تولید نایلون را دارید باید مشخص کنید در چه سایز و با چه درجه کیفی ؟ و اینکه بازار هدف شما کجاست ؟
امروزه خطوط تولید بسیار متنوع و متفاوتی در بازار به فروش می رسند . هم به لحاظ کیفیت ساخت و هم به لحاظ برج و قطعات اعم از قالب ، نوع سیلندر ماردون ، عرض دستگاه ،تعداد اینورتر ، قالب گردان ، بک تو بک ، .

نایلون های طرح دار چگونه تولید می شوند؟

انتخاب نوع دستگاه با هدف گذاری ، میزان دانش و اطلاعات و بودجه بندی شما تاثیر مستقیم دارد.

به عنوان مثال اگر شما قصد تولید نایلون و نایلکس دسته دار را دارید با توجه به کوچک بودن سایز نایلکس های دسته رکابی به دستگاهی نیاز دارید که عرض و قالب آن کوچک باشد ؛ اما زمانی که به عنوان مثال قصد تولید نایلون زباله بزرگ یا نایلون های عریض را دارید باید دستگاهی با عرض بیشتر را انتخاب کنید. قابل ذکر است که دستگاههای سایز بزرگ نه تنها عرض بیشتری داشته بلکه دارای ارتفاع بیشتری نیز می باشند بنابراین به مکانی متفاوت تر نیاز است.
اگر قصد تولید کیسه های دسته دار را دارید باید تصمیم بگیرید که در زمینه تولید محصولات نایلکسی می خواهید فعالیت نمایید یا در زمینه محصولات نایلونی. قابل ذکر است که غالب کیسه های طرح دار از نوع نایلونی هستند ( مانند نایلون های طرح دار فروشگاهی از قبیل نایلون دسته زنبیلی ، نایلون دسته موزی ، نایلون دسته موزی )و غالب کیسه های دسته رکابی جنس نایلکسی دارند . اهمیت این مساله بدلیل تفاوت مواد اولیه و ساختار سیلندر ماردون ها جهت تولید کیسه های نایلونی و نایلکسی می باشد.

نایلون های طرح دار چگونه تولید می شوند؟
نایلون های طرح دار چگونه تولید می شوند؟

به لحاظ کیفی نیز خطوط تولید دارای درجات متفاوتی می باشند . اغلب دستگاههای موجود در بازار ایرانی یا چینی هستند . اگرچه دستگاههای اروپایی ، تایوانی ، ترک و … نیز در بازار موجود می باشند. متاسفانه دستگاههای ایرانی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و در بین دستگاههای تولید خارجی ، بیشتر تولیدکنندگان تمایل به استفاده از دستگاههای چینی را دارند زیرا به نسبت قیمت دارای کیفیت مناسبی هستند.
البته با توجه به اینکه هزینه بالای حمل از چین بسیاری از واردکنندگان برج دستگاه تولید را که دارای حجم و وزن زیاد می باشد را در ایران تهیه می نمایند و زیره آن را از چین وارد می نمایند و این امر موجب کاهش قیمت دستگاه تولید می شود.

از نظر قطر قالب و تعداد لایه های ورودی قالب نیز دستگاههای تولید نایلون با هم تفاوت های اساسی دارند که با توجه به سایز و نوع محصولات و هدف گذاری صاحبان کسب و کار باید در انتخاب دستگاه به این فاکتورها توجه شود.زیرا هرچه سایز نایلون یا نایلکس بزرگتر باشد به قالب بزرگتر نیاز می باشد .
ضمنا قالب برخی از دستگاههای تولید نایلون و نایلکس بصورت تک لایه و برخی دیگر دو لایه و تعدادی دیگر نیز سه لایه می باشند .

دستکاههای دو لایه به AB شهرت دارند و دستگاههای سه لایه نیز دارای دو نوع ABA و ABC می باشند . در دستگاههای سه لایه دست تولید کننده جهت استفاده از مواد اولیه مختلف و متنوع باز می باشد . با استفاده از این دستگاهها علیرغم کاهش هزینه مواد اولیه نایلون های تولیدی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند.البته دستگاه تولید فیلم پنج لایه نیز در تولید انواع نایلون گلخانه‌ای، نایلون مالچ، نایلون شیرینگ، نایلون سیلویی، نایلون ضد عفونی و همچنین فیلم استرچ به کار می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه